Vroiam sa postez de mult despre un joc care imi mananca zilnic cateva ore in ultima vreme. Nu cere un pc demn de NASA , nu vrea bani lunar virati intr`un cont , nu se vrea "un joc cu story " , de fapt nici nu are campanie single player ! In schimb iti ofera o experienta de milioane . Vorbesc despre joculetu` celor de la Stardock , Sins of a Solar Empire !
Imi tin cu greu in frau comentariile de genu : pfuai ce tare e ! e za best game ever ! daca nu il joci u suck cock ! Asa ca o sa imi aprind o tigara si o sa incerc sa descriu putin jocu` si feelingu` pe care il primesti intr`un pachet mic , fara glow excesiv ca o tarfa ieftina { da, aici ma refer la seria NFS si la Crysis ! }, fara efecte inutile si ireale ! And here it goes :
Pentru început, câteva cuvinte despre producatori: Ironclad Games, adica niste tipi care au lucrat la (tineti-va bine!) Rockstar, Barking-Dog (aia cu Homeworld: Cataclism)... Disney, Cartoon Network, TNT si Mattel Toti astia colaboreaza cu Stardock, care au facut Galactic Civilizations si majoritatea programelor care fac XP sa arate ca Vista .
Sins e un RTS cum nu s-a mai vazut, in space. Nu, nu poate fi comparat cu Homeworld.
E o strategie monstruoasa, cu o anvergura mult peste SupCom. Combina tot ce-i mai bun din RTS si TBS - adica iei decizii tip TBS în timp real.
Ai 3 rase, diferite ca design, dar care sunt facut dupa mentalitatea SupCom: alt skin, aceeasi functie.
Nu ai campanie, dar având în vedere gigantismul jocului nici n-aveau cum sa implementeze. La început e un cutscene care arata rapid ce si cum cu rasele, apoi te bagi într-un... sa zicem skirmish.
Îti alegi harta: o galaxie mica, medie, mare, random etc (generata pe loc), câteva harti oferite create de producatori sau îti creezi tu galaxia. Din câte mi-am dat seama, poti face zeci de sori, cu mii de planete.
Research tree-ul e absolut imens, împartit în mai multe categorii (military, civilian, fleet, artifact) si plin de optiuni care par marunte, dar care au exact efectul butterfly.
Sunt o gramada de detalii pe care nu le pot enumera, concepte luate din fizica, astronomie, politica sau SF - de la Gravity Veil pâna la colonii miniere, broadcast centres care raspândesc cultura ta, planete-capitala de tip Coruscant, pirati si vânatori de recompense, statii orbitale, tot felul de crucisatoare si fregate si nave de vânatoare.
M-am tot uitat pe forumuri zilele astea. În strainatate, toata lumea e în extaz în fata acestui joc si e convinsa ca e deja GOTY. În România, cârcotasii declara deja ca e "cel mai plictisitor din ultima vreme" sau pur si simplu "prost". Comparatiile sunt facute cu Homeworld,
DAR
Sins e mai asemanator cu Europa Universalis. Se bazeaza pe construirea unui imperiu care se întinde pe zeci sau sute de planete, folosind barosul, economia sau diplomatia. Sau toate. Deci NU se bazeaza pe gâlceava în ceruri.
Românasii considera ca luptele sunt plictisitoare fata de Homeworld, pentru ca n-ai micromanagement - poti doar selecta niste tinte, evenutal folosesti abilitatile capital ships-urilor. Poti chiar sa nu te implici - selectezi strategia pe care o vor urma navele si ele se ocupa singure de lupta.
Cum naiba sa "micromanagezi" un joc de o asemenea dimensiune? Înca din betauri, când imperiul meu ajungea sa cuprinda vreo 20 de planete, ma confruntam cu batalii pe câte 6-7 fronturi simultan.
AI-ul e absolut genial. Poti sa te bazezi linistit pe ala propriu, care ia mereu deciziile cele mai bune - de la gestionarea bataliilor la amplasarea diverselor statii orbitale.
AI-ul inamic trimite flote diverse, carora le da diferite scopuri: într-un colt îti face praf statiile de cercetare si te lasa cu researchul în pom, în altul demoleaza asteroizii minieri, dincolo saboteaza o colonie... Doamne fereste sa trimiti flota de lânga o planeta în ajutorul altui sistem: AI-ul spioneaza si trimite repede câteva nave de asediu si niste fregate normale, bombardeaza planeta neajutorata si te trezesti cu un ditamai calul troian în mijlocul imperiului.
Piratii sunt o aditie deosebita. Cu ajutorul lor, poti sabota un imperiu inamic - dar si el pe tine. Trebuie sa fii tot timpul cu ochii pe "bursa piratereasca" si sa stabilesti recompense; mecanismul e simplu - ai un contor de X minute în care tu si dusmanii liciteaza. Cine are cel mai mare pret pe capul sau, e atacat. Trebuie sa jonglezi mereu cu banii si contorul - daca licitezi, nu-ti mai vezi banii înapoi, asa ca exista posibilitatea sa pompezi mii de credite si pâna la urma tot tu sa ti-o iei în freza.
Piratii folosesc diversiuni: o parte ataca resursele, o parte statiile orbitale, alta coloniile, asa ca trebuie minte brici si planificare pe termen lung ca sa îti ordonezi prioritatile si sa le respingi raidurile.
Superb e ca AI-ul stie cât sa se întinda. Daca se îngroasa gluma, se retrage în alt sistem. Uneori foloseste flote kamikaze, alteori tactici de gherila, se joaca de-a soarecele si pisica (tu fiind soarecele) si are si un mecanism de producere a nervilor: trimite mesaje malitioase, ironice, sau care te fac sa joci dupa cum vrea el! Am ramas masca când mi-a dat de înteles ca ia cu asalt planeta X, eu mi-am trimis trei sferturi de flota acolo, dar el mi-a atacat simultan doua planete din celalalt colt al hartii. Spre surprinderea mea, n-a mai repetat tactica în urmatoarele câteva ore - de unde se vede cu cât bun-simt l-au lucrat producatorii.
Bunul simt se întinde inclusiv la cerintele de sistem. Pe un P4 la 3 giga, 1 giga de rami si un 6600, îl rulez la 1280*1024 cu aproape totul la very high. Din câte am vazut, exista o problema cu driverele Nvidia si acest joc, deci pe viitor ne putem astepta la îmbunatatiri:) Detaliul este imens: vezi traficul suborbital la planete, luminile oraselor pe partea unde este noapte, planetele se rotesc, iar norii au propria lor circulatie, vezi aura stelelor si suprafata lor lichida, diversele marcaje de pe nave; poti da zoom pe cea mai mica nava (un fighter gen Star Wars) si zoom out sa vezi toata galaxia, iar backgroundurile sunt incredibil de frumoase. Producatorii zic ca distanta între doua planete e de 25 de MILIOANE de ori mai mare decât un fighter .
Bataliile sunt superbe. Dupa câteva ore de joc, când ai flote de sute de nave, pur si simplu stai si te uiti ca prostu', e mai tare ca Star Wars si Babylon 5 la un loc.
Sunetul e iar de laudat. Muzica absolut superba, iar sunetele navelor si bataliilor sunt exact ce va asteptati. Replicile vorbite sunt partial extrase din filme SF, partial originale, si cu un voice-acting de bun-gust.
Interfata am lasat-o la desert: e formidabila. Intuitiva, fluenta, plina de explicatii, astfel ca mereu stii exact ce faci. Empire Tree-ul e o adaugire deosebita, e o coloana în partea stânga a ecranului care ofera, sub forma unor simboluri usor de retinut, toata informatia de care ai nevoie dintr-o privire, în stilul Explorerului din Windows. Habar n-am cum sa explic mai bine - ti se arata fiecare planeta, constructiile de pe orbita, flotele din zona ei, resursele, absolut tot ce tine de ea, ceea ce simplifica enorm selectarea si ordonarea atunci când ai orbita plina de nave si constructii.
Concluzie: Sins e un joc deosebit. Unii îl considera deja parintele unui nou gen de RTSuri. Nu are rival ca dimensiune. Ca adâncime strategica, rivalizeaza Europa Universalis - de fapt, e la acelasi nivel, dar mult mai accesibil. Merita încercat, macar daca va plac caftelile spatiale. Si fiind un joc Stardock, pe viitor vor veni o gramada de updateuri si expansionuri gratuite.
Un comentariu:
Super pizda jocul!
Da nu gasesc tipi cu care sa fac un online.:(
Trimiteți un comentariu